Poszukiwanie nowych rynków

Każde przedsiębiorstwo dąży do tego, aby z roku na rok jego zyski się powiększały. Istnieją różne metody, które mają się do tego przyczynić, może to być zwiększenie produkcji, jej unowocześnienie, pozyskiwanie nowych klientów lub nowych rynków zbytu. Takie nowe rynki zbytu mogą być rozumiane w bardzo różnych sposób, wśród rynków na której firmy najczęściej prowadzą ekspansję warto wymienić:

  • rynki zagraniczne – jeśli firma do tej pory prowadziła działalność jedynie na terytorium Polski, myśląc o nowych rynkach zbytu zaczyna się otwierać na możliwość założenia filii lub oddziału na terenie innego kraju. W dużej mierze w grę wchodzą tutaj kraje Unii Europejskiej ze względu na swobodny przepływ ludzi, kapitału oraz towarów i usług, a także wewnątrz unijny zerowy podatek VAT. Ponadto prawodawstw w całej Unii w pewnych granicach jest jednolite przez co o wiele łatwiej jest otworzyć działalność w ramach Wspólnoty. Dokładnie jak to zrobić np. w Hiszpanii można prześledzić tutaj – założenie działalności w Hiszpanii krok po kroku. Podobne mechanizmy zachodzą w przypadku lokalnych firm, które rozpoczynają działania na skalę kraju.
  • wirtualny rynek – to kolejny sposób na ekspansję na nowe rynki. Jeśli firma do tej pory prowadziła wyłącznie tradycyjną sprzedaż stacjonarną za pośrednictwem sieci salonów, to w poszukiwaniu nowych rynków zbytu kieruje swoje kroki do internetu. Obecność i działalność w internecie sprawia, że firma przestaje być ograniczona jedynie do obszaru, na którym posiada swoje sklepy. Sprzedaż może być prowadzona także na terenie innych regionów Polski i świata (choć w tym drugim przypadku konieczna jest znajomość przynajmniej języka angielskiego), zaś dostawa towaru odbywa się poprzez jego wysyłkę. Działalność na wirtualnym rynku jest czym innym niż ekspansja na rynki zagraniczne, inna jest forma działalności, firma nadal formalnie mieści się na terenie Polski, inne są też zasady rozliczenia niż w przypadku otwarcia zagranicznych przedstawicielstw,
  • wejście na rynek innych branż – nowe rynki zbytu nie muszą kojarzyć się z ekspansją geograficzną, może być to także ekspansja na rynki z innych branż. Możliwe jest to poprzez rozpoczęcie produkcji nowych towarów czy zaprezentowanie nowych usług, np. firma produkująca talerze, gdy zaczyna produkcję baniek choinkowych wchodzi na nowy rynek, podobnie przedsiębiorstwo oferujące do tej pory jedynie wynajem rowerów, gdy dołączy do tego także ich serwisowanie zyskuje nowy rynek zbytu dla swojej nowej usługi.