Aranżacja lokali komercyjnych to bardzo szerokie zagadnienie, które obejmuje projektowanie wnętrz biur, urzędów, pokoi hotelowych, zakładów fryzjerskich, salonów urody czy sklepów i galerii handlowych. Jeszcze do niedawna głównym stylem, w którym aranżowane był lokale komercyjne, był minimalistyczny, styl nowoczesny, na przestrzeni ostatnich sezonów znacząco się to jednak zmieniło.
Aktualnie wśród aranżacyjnych trendów można znaleźć także lokale w stylu glamour, industrialnym czy klasycznym. Szerzej na ten temat można przeczytać w – trendy w projektowaniu wnętrz.
W przypadku tego typu projektów architekt wnętrz musi wziąć pod uwagę, że będzie się przez niego przewijało wiele osób. Zatem pomieszczenia muszą być tak zaplanowane, by poruszanie się po nich było jak najwygodniejsze dla osób odwiedzających oraz obsługujących lokale komercyjne.
W tworzeniu takich projektów architekt wnętrz bierze również pod uwagę styl i wizerunek danej firmy. Jeśli kreuje się ona na innowacyjną markę wysokich technologii, to jej biuro nie może być urządzone w stylu klasycznym, bowiem będzie do dysharmonia wizerunku. Lepszym rozwiązaniem będzie styl nowoczesny, wręcz futurystyczny. Podobnie luksusowa marka postawi raczej na styl glamour niż rustykalny czy wiejski, bowiem takie wnętrza nie współgrają z jej wizerunkiem. Co innego producent biżuterii ekologicznej, jego sklepy i biura powinny właśnie nawiązywać do stylów wnętrzarskich, które wykorzystują naturalne materiały, na miejscu będzie tutaj styl skandynawski, wiejski czy rustykalny. Elegancki hotel w zabytkowej XVII – wiecznej kamienicy nie może mieć pokojów w stylu industrialnym, bo nie tego oczekują goście wybierając takie historyczne miejsce – lepszym, także marketingowo krokiem będzie urządzić pokoje w stylu klasycznym bądź glamour. Przeciwnie hotel w budynkach poprzemysłowych – są one stworzone do industrialnych wnętrz, choć styl nowoczesny także doskonale się w nich sprawdza.
Jak widać w aranżacji lokali komercyjnych architekt wnętrz musi wziąć pod uwagę nie tylko gusty u upodobania właścicieli. Nie tylko funkcjonalność i wygodę osób z nich korzystających, ale także wpasować swoją aranżację w wizerunek firmy, tak by współgrała ona z marketingowymi założeniami przedsiębiorstwa. Dzięki temu taka aranżacja ma wartość nie tylko estetyczną, sprawiającą, że właściciele, pracownicy i klienci firmy chętnie przebywają w jej lokalu, ale także PR- ową, stanowi bowiem kolejny element budowy wizerunku firmy.