Metody promocji i poszukiwania klientów (promocja w siedzibie firmy, prowadzenie fanpage, twittowanie, etc.)

Aby móc powiedzieć, że odnieśliśmy sukces w biznesie potrzebujemy mieć klientów. Nawet bowiem najlepszy towar czy usługa, którą możemy się pochwalić nie zapewni nam sukcesu jeżeli nie znajdziemy klientów na ten towar / usługę. Istnieją różne sposoby poszukiwania klientów. W zależności od tego jakich klientów szukamy powinniśmy dobierać sposoby odpowiednie do danej grupy docelowej.

Promocja w siedzibie firmy

Bezpośrednia promocja w siedzibie i w okolicy siedziby firmy to najbardziej tradycyjne metody pozyskiwania klientów. Metody te są wciąż szczególnie ważne dla biznesów lokalnych skierowanych do przechodniów lub małych, lokalnych społeczności.

Telemarketing

Telemarketing to sposób szczególnie ważny jeżeli nasi klienci znajdują się w różnych miejscach (przez co promocja zlokalizowana nie miałaby sensu) oraz zależy nam na najbardziej osobistym kontakcie jak to możliwe przy tak rozmieszczonej grupie docelowej.

Rozsyłanie ofert

Rozsyłanie ofert to także dobry sposób promocji kiedy nasi potencjalni klienci są w różnych miejscach. W tym przypadku nie mamy, co prawda, kontaktu „osobistego” (człowiek – człowiek) w czasie rzeczywistym, przez co nie możemy reagować bezpośrednio na emocje, uwagi, pytania, które pojawiają się u potencjalnego klienta. Zyskujemy jednak możliwość przekazania większej ilości informacji, które potencjalny klient może przeanalizować w najlepszym dla niego czasie. Rozsyłanie oferty w wersji papierowej jest wersją droższą i może być pierwszym kontaktem z klientem. Rozsyłanie oferty mailowej jest opcją tańszą, ale powinno być stosowane dopiero po wstępnym kontakcie, w którym uzyskamy zgodę na przesłanie oferty.

Radio, gazety, telewizja

Reklama w radiu, telewizji, gazetach to także niebezpośredni sposób kontaktu z klientem. Plusem jest tu możliwość dotarcia z ofertą do bardzo dużej grupy potencjalnych odbiorców, minusem słaba możliwość profilowania grupy docelowej, krótki czas na prezentację swojego towaru / swojej usługi oraz wysoki koszt tego typu promocji.

Reklama w internecie

Reklama w internecie to kolejny sposób docierania do klientów. Tutaj mamy do wyboru reklamę w stylu gazetowym (baner reklamowy, reklama AdWords, dodanie firmy do katalogu firm, etc.), reklamę w stylu telewizyjnym (stworzenie spotu reklamowego i umieszczenie go na Youtube lub wykupienie możliwości prezentacji swojej reklamy podczas prezentacji innych filmików). Plusem są tu niższe ceny niż w ‚realu’ i większa możliwość profilowania odbiorców, minusem mniejsza publiczność.

Prowadzenie fanpage na facebooku

Inną formą promowania się w internecie jest prowadzenie fanpage. Jest to połączenie możliwości reklamowania się przy pomocy tekstu, dźwięku, filmu oraz teoretycznie nieograniczonego czasu na przedstawienie oferty i możliwości bieżącego kontaktowania się z potencjalnymi klientami. Minusem jest konieczność dodatkowej promocji fanpage w początkowej fazie jego prowadzenia – konieczność sprowadzenia minimalnej grupy odbiorców, którzy mogą później wciągać kolejnych potencjalnych klientów przez jedynie polubienie jednego z naszych postów. Jak zauważyło wiele firm, dużym jednocześnie plusem i minusem posiadania fanpage jest możliwość komentowania naszych działań przez klientów. Klienci zadowoleni przynoszą nam kolejnych klientów, klienci niezadowoleni skutecznie mogą odstraszyć innych. Dlatego przy prowadzeniu fanpage szczególnie ważna jest umiejętność komunikacji z klientami oraz radzenia sobie z ewentualnymi kryzysami wizerunkowymi.
Więcej na ten temat znajdziecie na: www.brandbay.pl/prowadzenie-fanpage-na-facebooku.

Prowadzenie konta na Twitterze

Jeszcze inną formą promocji w internecie jest prowadzenie konta na twitterze. To narzędzie ostatnio coraz częściej wykorzystywane jest w polityce, ale również w biznesie można z niego skorzystać. Prowadzenie konta na Twitterze jest podobne do prowadzenia fanpage na Facebooku, niemniej występują tu znaczące różnice. Podstawową różnicą jest grupa użytkowników Twittera i Facebooka. Zanim zaczniemy korzystać z Twittera warto sprawdzić czy nasi potencjalni klienci w ogóle korzystają z tego narzędzia.

Inne platformy społecznościowe

Inne platformy społecznościowe, takie jak Instagram, Snapchat, LinkedIn, Goldenline, etc. mogą być wykorzystywane podobnie jak Facebook, niemniej jednak każda ma swoją specyfikę, którą warto poznać zanim zaczniemy inwestować swój czas i pieniądze w korzystanie z nich do poszukiwania klientów.

Podsumowanie

Jak widać, jest mnóstwo sposobów docierania do potencjalnych klientów z informacją o naszym towarze / naszej usłudze. Najważniejsze przy wyborze naszego sposobu powinno być przeanalizowanie zachowań potencjalnych klientów – odpowiedzenie sobie na pytanie czy nasi potencjalni klienci korzystają z internetu, czy przebywają w okolicy siedziby naszej firmy, czy oglądają telewizję, słuchają radia, czy jak już korzystają z internetu, to raczej siedzą na Facebooku, czytają gazety w formie elektronicznej czy oglądają filmiki na Youtube. Jeżeli będziemy już wiedzieli co robią nasi potencjalni (i aktualni) klienci należy zastanowić się czy jeżeli zobaczą naszą reklamę w danym miejscu, będzie ona oddziaływała tak jak byśmy sobie tego życzyli (a nie, np. irytowała jak wielkie reklamy wyskakujące przy otwieraniu niektórych portali informacyjnych). Reklama, która irytuje może być w dzisiejszych czasach dużo gorsza niż dawniej, gdyż potencjalni klienci komunikują się ze sobą bardzo szybko i na bardzo szeroką skalę i nasza reklama może okazać się podstawą do tworzenia memów, które nie będą stawiały naszej firmy w najlepszym świetle. I tak dalej…

W dobie internetu możliwości reklamowania biznesu i osiągania sukcesu w tym biznesie jest mnóstwo. Warto jednak pamiętać o potencjalnych zagrożeniach, które ten internet także ze sobą niesie i uważnie stawiać kroki w przestrzeni cyfrowej.

Powodzenia w osiąganiu sukcesów i poszukiwaniu klientów.